تفاوت چسب سیلیکون و چسب آکواریوم

تفاوت چسب سیلیکونی با آکواریوم

 راشناخت تفاوت بین چسب سیلیکون و چسب آکواریوم برای همه افرادی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با محیط‌های آبی و آکواریوم‌ها سر و کار دارند، بسیار اهمیت دارد تا محیط زنده‌ای سالم و ایمن برای موجودات آبزی فراهم شود.

شما می‌توانید چسب سیلیکون و چسب آکواریوم را از فروشگاه‌های مخصوص آکواریوم و تجهیزات آنها خریداری کنید. همچنین بسیاری از وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین محصولات آکواریومی را به فروش می‌رسانند و شما می‌توانید از این طریق چسب سیلیکون و چسب آکواریوم را سفارش دهید و به آسانی به دستتان برسانید. فروشگاه‌های ساختمانی و صنعتی نیز این نوع چسب ها را را عرضه می‌کنند. در هنگام خرید چسب سیلیکون و چسب آکواریوم، مطمئن شوید که محصولی با کیفیت و مناسب برای محیط زنده آکواریوم را انتخاب کنید. برای آشنایی بیشتر با تفاوت بین چسب سیلیکون و چسب آکواریوم با استارباند همراه شوید.

چسب سیلیکون آکواریوم

 چسب سیلیکون آکواریوم ساختاری سیلیکونی دارد و می‌تواند فضاهای خالی شیشه، آلومینیوم، پنجره ،آینه، سرویس‌های بهداشتی ، ساخت پانل‌های فشرده، سرویس‌های آشپزخانه ، نمای خارج ساختمان و… را چسبانده و درزگیری بکند. چسب آکواریوم در کارهای نصب و تعمیر نیز کارایی دارد. چسب سیلیکون آکواریوم به دلیل داشتن خاصیت ضد آب بالا برای چسباندن و درز‌گیری قطعه‌های آکواریوم و وسایل زیردریایی استفاده می‌شود.

 این چسب دارای ویژگی‌هایی مانند مقاومت بالا، چسبندگی و دوام ،ضد قارچ بودن و …است. همچنین در برابر دما و نور، مقاومت خوبی دارد و ضد آب است . امواج قدرتمند و تغییرات دمایی، بر روی کیفیت چسب تاثیری نمی‌گذارد.

تفاوت چسب سیلیکونی با آکواریوم

کاربرد های چسب آکواریوم

برای پوشاندن درزها و ترک ها از چسب آکواریوم استفاده می شود. این چسب از جنس سیلیکون و اکسیژن است و عایق رطوبتی به شمار می رود. در برابر تغییرات جوی، مواد شیمیایی و همچنین در برابر آب مقاومت بالایی دارد. این چسب می‌تواند روی سطوح مختلف اجرا شود و دوام زیادی هم داشته باشد .چسب آکواریوم به شکل ژل یا مایع است. از چسب های  آکواریومی برای آب بندی های سرویس بهداشتی و درزگیری ، سینک ظرفشویی و وان حمام استفاده می شود .

همچنین این چسب ها به دلیل مقاومت بالایی که در برابر نور ، آب و صدا دارند برای ساخت آکواریوم مناسب هستند. برای ساخت از این چسب ها استفاده می کنند.

  • چسب آکواریوم از نظر شیمیایی به دو دسته چسب استوکسی و چسب خنثی یا طبیعی تقسیم می‌شود.
  •  چسب استوکسی از بادوام‌ترین چسب‌های سیلیکونی است.برای کاشی کاری، آب‌بندی شیشه و کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • چسب طبیعی بیشتر برای مواردی مثل پشت آیینه‌های جیوه‌ای به کار می‌رود چون این نوع چسب با جیوه واکنش نشان نمی دهد .

از دیگر کارایی‌های چسب آکواریوم میتوان به نصب پنجره و شیشه ،ساخت محیط‌های بهداشتی یا آکواریوم اشاره کرد. حتی در کارهایی که به عایق رطوبتی نیاز دارند مثل ساخت لوازم خانگی یا سینک از این چسب استفاده میشود.

چسب آکواریوم با توجه به رنگ‌های متفاوتی که دارد کاربردهای مختلفی هم دارد مانند :

  • چسب آکواریوم بی رنگ : برای مواردی که ارتباط مستقیم با آب دارند مثل شیشه آکواریوم
  • چسب آکواریوم سفید: برای درزگیری وان حمام و…
  • چسب آکواریوم مشکی : برای چسباندن شیشه ماشین و…
  • چسب آکواریوم قرمز : به عنوان چسب واشر استفاده میشود 

کاربرد های دیگر چسب آکواریوم عبارتند از استفاده در ساخت و ساز، تعمیرات منزل، ساخت آکواریوم شیشه‌ای، استفاده صنعتی ،چسباندن شیشه و استفاده در زیردریایی‌ها اشاره کرد.

تفاوت چسب سیلیکونی با آکواریوم

رنگ بندی چسب آکواریوم

با توجه به کارایی‌های متفاوتی که دارد به چهار دسته تقسیم می‌شود: چسب آکواریوم بی‌رنگ ،سیاه، سفید و قرمز

  • چسب آکواریوم قرمز: این چسب از مقاوم‌ترین و قوی‌ترین چسب‌های آکواریوم به شمار می‌رود و به خاطر داشتن خاصیت‌هایی مثل عایق حرارتی و عایق الکتریکی بودن در صنایعی مثل زمینه صنعت که واکنش‌های شیمیایی در آن سریع و قابل توجه رخ می‌دهد بیشتر استفاده می‌شود.
  • چسب آکواریوم بی رنگ: ظاهری شفاف و بدون رنگ دارد.برای سطح‌هایی مثل شیشه و آینه، کارایی دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در مکان هایی که میخواهند چسب مشخص نباشد از چسب آکواریوم بی رنگ استفاده میکنند .
  • چسب آکواریوم سفید: ظاهری سفید رنگ دارد . بیشتر در کارهای ساختمانی مثل چسباندن وان ، کاشی،سرامیک و وسایل چینی کاربرد دارد.
  • چسب آکواریوم سیاه: ظاهری سیاه رنگ دارد. اغلب در صنعت خودروسازی و برای اتصال شیشه‌های اتومبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چسب آکواریوم بعد از چند دقیقه خشک می‌شود‌؟

 برای خشک شدن چسب آکواریوم باید به دمای محیط توجه کرد بهترین دما ۵ تا ۳۸ درجه سانتیگراد است و در دماهای کمتر یا بیشتر هم خشک می‌شود اما برای این که بازدهی خوبی داشته باشد باید به دمای مناسب محیط توجه کنیم. 

برای چسبندگی بهتر باید محل مورد نظر کاملا خشک کنیم. زیرا در صورت خشک نبودن احتمال اینکه درزگیر سیلیکونی به خوبی عمل نکند و رطوبت نفوذ کند وجود دارد. همچنین از موارد اثرگذار بر خشک شدن چسب آکواریوم می‌توان به میزان و حجم استفاده از چسب اشاره کرد هرچه لایه ضخامت بیشتری داشته باشد مدت زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد و برعکس هرچه لایه نازک تر باشد به دلیل اینکه با هوا تماس بیشتری دارد چسب در مدت زمان کمتری خشک میشود .

رطوبت هوا هم در خشک شدن چسب تاثیر دارد بهترین رطوبت هوا رطوبتی است که زیر ۵۰ درصد باشد زیرا در محیط های سرد و مرطوب مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا کاملاً خشک شود پس نتیجه می‌گیریم دمای بالا و رطوبت کم در خشک شدن سریع‌تر چسب تاثیر زیادی دارد.

انواع چسب آکواریوم  به مدت زمانی بین 3 تا 5 دقیقه و 24 ساعت زمان نیاز دارد تا کامل خشک شود.

تفاوت چسب سیلیکون و چسب آکواریوم

  1. مقاومت در برابر آب: چسب آکواریوم به طور خاص برای استفاده در محیط‌های آبی طراحی شده است، بنابراین مقاومت بالایی در برابر آب دارد و معمولاً برای چسباندن تجهیزات و قطعات داخل آکواریوم استفاده می‌شود. در حالی که چسب سیلیکون معمولاً برای کاربردهای عمومی مانند تعمیرات خانگی و چسباندن سطوح مختلف به کار می‌رود و ممکن است مقاومت آن در برابر آب کمتر باشد.
  2. مطابقت با مواد محیطی: چسب آکواریوم باید ایمن برای محیط زنده درون آکواریوم باشد، بنابراین برای تجهیزات و جزئیاتی که در تماس مستقیم با محیط آب قرار می‌گیرند مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، چسب سیلیکون ممکن است حاوی موادی باشد که برای موجودات آبزی ضرر داشته باشد.
  3. انعطاف‌پذیری و رنگ: چسب آکواریوم معمولاً شفاف و انعطاف‌پذیر است تا در ترکیب با زیبایی محیط آبی نیز مطابقت داشته باشد، در حالی که چسب سیلیکون ممکن است در رنگ‌های مختلف موجود باشد و برای استفاده در برنامه‌های دیگر به جز آکواریوم نیز مناسب باشد.

در کل، اصلی‌ترین تفاوت بین چسب آکواریوم و چسب سیلیکون در کاربردهای خاصی است که برای هرکدام طراحی شده‌اند و مواد مورد استفاده در ترکیبات آنها برای مصارف متفاوتی مناسب است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به مهم‌ترین تفاوت‌های چسب سیلیکون و چسب آکواریوم اشاره شد. پی بردیم که چسب سیلیکون و چسب آکواریوم و خمیر سیلیکون یک محصول نیستند و کاملاً متفاوت و مجزا هستند.

ما در این جا به مواردی مثل چسب آکواریوم، کاربردهای چسب آکواریم،  چسب سیلیکون حرارتی و رنگ بندی چسب ها و… پرداختیم و با فواید و مزایای چسب سیلیکون و انواع آن آشنا شدیم. که البته انتخاب برند های مختلف مثل چسب آکواریوم استارباند یا میتراپل و … بستگی به کارشما و سلیقه شما دارد که در مقالات دیگر به آن خواهیم پرداخت.

 از همراهی شما متشکریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استعلام قیمت و یا ثبت سفارش با کارشناسان گفتگو کنید