چسب اپوکسی چیست ؟

انواع چسب اپوکسی

یکی از چسب های پر اهمیت در تاریخ از بدو استفاده از چسب ، چسب اپوکسی است.چسب‌های اپوکسی بر پایه رزین اپوکسی می باشند که با تغییر گرید رزین و افزودن پر کننده‌هایی همچون فلزات ، سرامیک و …خواص و ویژگی های متنوعی را از خود نشان می دهند.
چسب های اپوکسی به مدت نیم قرن است که در صنعت در حال استفاده می‌باشند ، خواص شیمیایی و فیزیکی بسیار خوبی داشته و معمولا به صورت دو جزئی ( رزین و هاردنر) تولید می شوند

چسب‌های اپوکسی ممکن است با خود از طریق هموپلیمریزاسیون کاتالیزوری و یا با طیف وسیعی از هم واکنش دهنده ها از جمله آمین های چند منظوره ، اسیدها (و انیدریدهای اسید) ، فنل ها ، الکل ها و تیول ها (که معمولاً مرکاپتان نامیده می شوند) واکنش نشان دهند.این واکنش دهنده های مشترک اغلب به عنوان سخت کننده یا هاردنر نامیده می شوند .

طبقه بندی هاردنر های چسب های اپوکسی :

  • پلی آمینی ( آلیفاتیک ها)
  • انیدریدها
  • فنول ها
  • الکل ها
  • تیول ها (مرکاپتان)

واکنش پلی اپوکسیدها با خود یا با سخت کننده های چند منظوره ، واکنشی گرمازاست و در نهایت پلیمری را تشکیل می دهد که اغلب دارای خواص مکانیکی مطلوب و مقاومت حرارتی و شیمیایی بالایی است.
اپوکسی دارای کاربردهای گسترده ای است ، از جمله پوشش های فلزی ، استفاده در الکترونیک و پایانه های الکتریکی با فشار بالا ، تولید برس رنگ ، مواد پلاستیکی تقویت شده با الیاف و چسب‌ها برای اهداف ساختاری و سایر موارد.

ویژگی های چسب های اپوکسی

به صورت کلی محصولات بر پایه رزین اپوکسی بازه وسیعی از کاربردها را شامل می شوند . که از جمله آنها می‌توان به پوشش‌ها و رنگ‌ها ، چسب‌ها و درزگیرهای ترمیم‌کننده سطوح فلزی اشاره نمود.
چسب های اپوکسی پس از خشک شدن معمولا سخت  وصل می‌شوند و زمان خشک شدن آنها از چند دقیقه تا چند ساعت متغیر است.
به صورت کلی هر چقدر چسب ها سریع تر خشک شوند ، استحکام نهاییشان کمتر خواهد بود و بالعکس. چسب های اپوکسی تک جزئی برای فعال شدن نیاز به حرارت دارند و در عوض سرعت خشک شدن بالاتری نسبت به چسب های اپوکسی دو جزئی دارند.

منبع

چسب اپوکسی چیست ؟

 برای خرید و مشاوره رایگان کلیک کنید 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استعلام قیمت و یا ثبت سفارش با کارشناسان گفتگو کنید