چسب صنعتی

چسب صنعتی

چسب یکی از اجزاء است که یا صنعت گره خورده است و بدون وجود این ماده مهم بسیاری از صنایع و محصولات نمی‌توانستند به فعالیت خود ادامه دهند .

چسب ماده ای است که معمولا برای اتصال دو یا چند سطح مختلف به یکدیگر از آن استفاده می کنند. چسب های صنعتی معمولا از قدرت چسبندگی بالاتری برخوردار است و به همین دلیل برای مصارف حرفه ای و سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. چسب صنعتی انواع مختلفی دارد،که هر کدام از آن‌ها با مکانیزم خاصی سطوح متفاوت را به یکدیگر متصل می کند . 
برخی از چسب های صنعتی از طریق اتصال فیزیکی با نیروی بین سطحی این کار را انجام می‌دهند و برخی دیگر نیز از واکنش‌های شیمیایی نظیر پیوند های واندروالسی سطوح را به یکدیگر محکم می‌کنند .
چسب‌های صنعتی به‌ طور کلی یکی از پرکاربردترین موادی هستند که در صنایع مختلف به‌کار می‌روند و معمولا اکثر افراد با یک یا چند نوع چسب صنعتی آشنایی دارند.
اما این محصولات تنوع بالایی هم دارند و به همین جهت گاهی اوقات انتخاب چسب مناسب می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

 

چسب صنعتی از چه چیز ساخته می شود ؟

ماده اولیه‌ای که برای ساخت چسب‌های صنعتی استفاده می‌شود در واقع مواد پلیمری هستند.

پلیمرهای مصنوعی نظیر اپوکسی، رزین‌های آمینی، فنولی و سیلیکونی، پلی‌اورتان، نئوپرن، پلی سولفیدها، پلی وینیل استات، پلی اکریلیت‌ها و موارد دیگر، از جمله مواد اولیه‌ای هستند که امروز به‌طور گسترده‌ای برای ساخت انواع چسب‌ صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این پلیمرها با یکدیگر پیوندهای کووالانسی بسیار محکمی برقرار می‌کنند و خاصیت چسبندگی زیاد این نوع از چسب‌ها در واقع به همین علت است.

ماده مهم دیگری که تقریبا در اکثر چسب‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد حلال‌ها هستند.
حلال‌ها باعث ایجاد گرانروی یا ویسکوزیته در چسب‌ها می‌شود.
ترکیبات پایدارکننده، مواد پرکننده، تغلیظ کننده، نرم‌کننده و مواد ضد کف از دیگر ترکیباتی هستند که در چسب‌های صنعتی به‌کار می‌روند.

کاربرد چسب صنعتی 

همان طور که اشاره کردیم اکثر افراد به خصوص آقایان در طول زندگی خود با حداقل یک نوع چسب صنعتی آشنایی پیدا می کنند .اگر تا حالا درگیر کارهای ساختمانی، تعمیرات و یا مواردی از این دست شده باشید، احتمالا برای خرید چسب صنعتی اقدام کرده‌اید .
از چسب‌های صنعتی در بسیاری از صنایع مانند کفش، کارتن‌سازی، مبل‌سازی و یا صنایع بزرگ‌تر و جدی‌‌تری مانند خودروسازی و هواپیماسازی به‌ صورت روزمره استفاده می‌شود .
یکی از اولین بخش‌هایی از صنعت که به استفاده از چسب‌های صنعتی روی آورد، صنعت هوا و فضا بود که با به‌ کارگیری این ماده شیمیایی توانست پیشرفت زیادی را در تولید هواپیماها و تجهیزات هوانوردی تجربه کند.
ساختار مستحکم چسب صنعتی و مقاومت بالایی که در برابر فرسودگی ارائه می‌دهد باعث شده است تا صنعت دائما به این ماده نیاز داشته باشد.شاید پیش خود گمان کنید چسب کارش چسباندن است! بله درست است، اما چسب‌های صنعتی کاربردهای متنوعی دارند که صرفا به این موضوع محدود نمی‌شود .
برای مثال، چسب‌های درزگیری وجود دارند که می‌توان درز کاشی‌ها و سطوح مختلف را با آنها پر کرد و یا در برابر اکسیداسیون و خوردگی، عایق یا اصطلاحا آب‌بندی کرد.
برخی از چسب‌های صنعتی برای عایق‌سازی گرمایی و الکتریکی و یا پر کردن شیارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. چسب‌های صنعتی معمولا محدودیت خاصی ندارند و اگر گزینه مناسبی را انتخاب کرده باشید می‌توان با آنها سطوح فلزی، پلاستیکی، کامپوزیتی، فوم، الاستومری، چوب، شیشه، سرامیک و هر آن‌ چیزی که فکرش را بکنید به یکدیگر چسباند . 

انواع چسب صنعتی 

معمولا چسب‌های صنعتی بر اساس ترکیب شیمیایی، کاربرد یا مکانیزم چسباندن سطوح مختلف طبقه‌ بندی می‌کنند . 
از نظر شیمیایی، انواع سیلیکونی، اپوکسی و پلی‌اورتانی از رایج‌ترین چسب‌های صنعتی موجود در بازار محسوب می‌شوند. از این نوع چسب صنعتی می‌توان به چسب مخصوص آهن، کاغذ، شیشه، سنگ، چوب و غیره اشاره کرد.

چسب‌های صنعتی از نظر نوع کاربرد به دو دسته ساختاری و غیرساختاری تقسیم می‌شوند. چسب‌های ساختاری برای اتصال اجزای سازنده سازه‌هایی که تحت نیروی زیادی می‌دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این نوع چسب‌ها سطوح را به‌ خوبی در کنار یکدیگر نگه می‌دارند و در برابر نیروهای کششی، فشاری و یا برشی مقاومت خوبی دارند.

اما در سمت مقابل، چسب‌های غیرساختاری برای اتصالات ضعیف و نه‌ چندان محکم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این نوع چسب‌ها در برابر نیروهای خارجی مقاومت بسیار کمی دارند و معمولا برای نصب کف‌پوش، کاغذ دیواری، آب‌بندی، بتونه‌کاری، جلوگیری از نفوذ گاز یا مواردی از این دست به‌کار می‌روند.

منبع

چسب صنعتی

 

 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استعلام قیمت و یا ثبت سفارش با کارشناسان گفتگو کنید