چسب سیلیکون آکواریوم چند ساعته خشک می‌شود ؟

خشک شدن چسب

مدت زمانی که لازم است تا چسب سیلیکون آکواریوم خشک شود چقدر است ؟

چسب سیلیکون یا درزگیر یکی از ایده‌آل‌ترین چسب های مورد استفاده برای اتصال یا مهر و موم ایمن،طولانی مدت و دائمی آکواریوم است.نه تنها برای آکواریوم کاربرد دارد ؛ بلکه در تجهیزاتی مانند فیلترها ، پمپ‌ها ، تزئینات و پانل‌های
شیشه ای قابل استفاده است .
مدت زمان لازم برای خشک شدن چسب سیلیکون آکواریوم بسته به مساحت مورد نظر و ضخامت مقدار چسب مورد استفاده دارد ،یعنی هر چقدر مساحتی که چسب روی آن قرار دارد و ضخامت چسب اجرا شده بیشتر باشد چسب دیر تر خشک می‌شود  و این می تواند از یک روز (24 ساعت ) تا دو روز(48ساعت) را دربربگیرد.بیشتر چسب های سیلیکون ظرف چند ساعت با لمس خشک می‌شوند.
با این حال بعد از یک هفته یا بیشتر ،قدرت کامل حاصل می شود.
اگر سطح مورد نظر شما بسیار بزرگ است ،چسب آکواریوم را به مدت دو هفته بگذارید تا به استحکام کامل برسد،سطح‌هایی  با ابعاد کوچک در عرض یک هفته به اندازه کافی قوی می‌شوند.
مدت زمان خشک شدن چسب های آکواریوم با توجه به شرکت های تولید کننده و سازنده آنها متفاوت است. اما بر اساس تجربه ،اکثر سازندگان محصول توصیه می کنند که سیلیکون را تا 48 ساعت قبل از اضافه کردن آب به سطح  از اعمال استفاده کنید.

چگونه چسب سیلیکون آکواریوم را سریعتر خشک کنیم؟

  • مدت زمانی که طول می کشد تا سیلیکون آکواریوم شما خشک شود در محیط های سردتر یا مرطوب بسیار طولانی‌تر خواهد بود. در نتیجه، ساده‌ترین راه برای تسریع فرآیند خشک شدن ، افزایش دمای محیط است.
  • یکی دیگر از شرایطی که باعث طولانی‌تر شدن زمان خشک شدن چسب می‌شود محیط مرطوب بالای 50 درصد است که یکپارچگی درزگیر را به خطر می‌اندازد و دستیابی به چسبندگی مناسب را دشوار می‌کند. پس تا حدممکن از محیط‌هایی با دمای گرم و خشک استفاده کنید .
  • نکته بعدی ضخامت لایه چسبی است که روی سطح اعمال می‌کنید. دقت کنید که هر چه این لایه نازک‌تر باشد، تماس با هوا بیشتر خواهد بود و در نتیجه چسب در زمان کم‌تری خشک می‌شود.
با توجه به اینکه دمای بالا به سریعتر خشک شدن چسب کمک می کند. اما استفاده از حرارت مستقیم توصیه نمی‌شود در مواقع ضروری ، شما می‌توانید از چیزی مانند لامپ از فاصله چند فوتی نسبت به شی استفاده کنید .
همچنین می‌توانید از یک سشوار برای هدایت هوای گرم روی درزگیر سیلیکونی استفاده کنید تا به خشک شدن سریعتر آن کمک کند. به یاد داشته باشید که خشک کن را در دمای متوسط نگه دارید و حداقل یک فوت از چسب فاصله
داشته باشید.
خشک شدن سیلیکون
 
 

دما و شرایط مناسب برای خشک شدن چسب آکواریوم

همانطور که گفته شد مدت زمان لازم برای خشک شدن درزگیر سیلیکونی بستگی به مساحت و ضخامت چسب استفاده شده دارد.اما به طور معمول مدت زمان خشک شدن چسب آکواریوم 24 ساعت و دمای حدودا 38درجه و رطوبت 50درصد است .
درزگیر سیلیکونی بهترین گزینه برای کسانی که به دنبال چسبی برای محیط‌های مرطوب مانند حمام یا اطراف سینک هستند،است اما باید دقت داشت که استفاده از این درزگیر کارآمد نیاز به رعایت کردن شرایط خاصی دارد.
در نظر داشتن
این شرایط کمک می‌کند درزگیر سیلیکونی باکیفیت بالاتر خشک شود و عملکرد بهتری داشته باشد.
اگر بخواهیم در مورد شرایط موردنیاز برای خشک شدن این چسب صحبت کنیم، اولین مورد دمای محیط خواهد بود، بر همین اساس ،بهترین دما برای
اجرا و  خشک شدن این چسب در بازه 5 تا 38 درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد.
در دماهای پایین‌تر یا بالاتر هم این درزگیر خشک می‌شود؛ اما اگر به دنبال بهترین بازدهی هستید، باید به دمای مناسب محیط اهمیت بدهید.
برای بهبود چسبندگی این محصول باید پیش از استفاده کاملاً محل موردنظر را خشک کنید. در غیر این صورت ممکن است درزگیر سیلیکونی به خوبی عمل نکند و احتمال نفوذ رطوبت وجود داشته باشد. برای محیط‌هایی که در معرض رطوبت و آب زیادی هستند، باید پس از استفاده هم مراقبت‌هایی داشته باشید.
برای مثال اگر قرار است از درزگیر سیلیکونی در اطراف سینک ظرف‌شویی استفاده شود، باید پس از اعمال بین 8 تا 48 ساعت سینک استفاده نشود تا چسب به خوبی خشک شود.

چه اتفاقی می افتد اگر درزگیر سیلیکونی آکواریوم قبل از خشک شدن خیس شود؟

درزگیر سیلیکونی آکواریوم قبل از خشک شدن نباید خیس نشود، به این معنی که فقط زمانی می‌توانید از آب روی چسب استفاده کنید که قسمت مهر و موم شده کاملاً خشک شود.
همانطور که در بالا گفته شد مدت زمان لازم برای خشک شدن و قبل از این که بخواهیم از آب استفاده کنیم ، بین 24 تا 48 ساعت است.
خیس شدن سیلانت از قبل منجر به پایان ضعیف و طولانی شدن زمان خشک شدن می شود.
به طور کلی، آب اضافه شده بر روی درزگیر خشک نشده، توده‌ای از رطوبت را تشکیل می‌دهد که تبخیر آن زمان زیادی طول می‌کشد و یکپارچگی درزگیر را به خطر می‌اندازد و دستیابی به چسبندگی مناسب را دشوار می‌کند.
برای بهبود چسبندگی این محصول باید پیش از استفاده کاملاً محل موردنظر را خشک کنید. در غیر این صورت ممکن است درزگیر سیلیکونی به خوبی عمل نکند و احتمال نفوذ رطوبت وجود داشته باشد.
برای محیط‌هایی که در معرض
رطوبت و آب زیادی هستند، باید پس از استفاده هم مراقبت‌هایی داشته باشید.
برای مثال در اگر قرار است از درزگیر سیلیکونی در اطراف سینک ظرف‌شویی استفاده شود، باید پس از اعمال بین 8 تا 48 ساعت سینک استفاده نشود تا چسب به خوبی خشک شود.
 
خشک شدن چسب
 
نتیجه‌گیری
 
درزگیر به نوبه خود می تواند یک چسب همه کاره باشد که نه تنها در صنوف شیشه بری بلکه در اکثر اصناف کاربرد دارد.
این چسب مانند یک معجزه برای چسباندن دو جسم به یکدیگر عمل می کند که زمان خشک شدن آن در هر دو مورد با هم متفاوت است.
مواردی مانند رطوبت، دمای محیط، نوع سطوحی که روی آن از درزگیر استفاده شده و البته ضخامت چسبی که اعمال می‌کنید، روی مدت زمان خشک شدن آن تأثیرگذار خواهند‌بود که ما تمام این موارد را در این مقاله بررسی کردیم.
 

منبع 

چسب سیلیکون آکواریوم چند ساعته خشک می‌شود ؟

 

 
برای پاسخ به سوالات خود درباره ی چسب آکواریوم می توانید از مقالات سایت استارباند استفاده کنید .
 

دنبال یه جنس خوب و به صرفه هستی این جا کلیک کن 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استعلام قیمت و یا ثبت سفارش با کارشناسان گفتگو کنید